Vihreät smoothiet

Keskustelua laadukkaimmista ja ravinnerikkaimmista sapuskoista.

Re: Vihreät smoothiet

ViestiKirjoittaja Jaakko Halmetoja » Su Huhti 26, 2009 9:35 pm

Vinkki vol. 2

* Jos ottaa töihin/kouluun/salille messiin vihersmoothien, termospullo on oiva kapistus.
Käyttäjän avatar
Jaakko Halmetoja

ViestiKirjoittaja Marjatta » Su Huhti 26, 2009 10:36 pm

Olli Posti kirjoitti:Jos yrittää elää parikin päivää pelkällä vihersmoothiella, menee kroppa pahasti epätasapainoon. Liikaa alkalisuutta, liian kevyttä, jopa liikaa kuitua. Liian vähän kaloreita. Ja liikaa kaliumia, mikäli ei laita sekaan hyvää suolaa palauttamaan natrium-kaliumtasapainoa. "Pihvi" puuttuu, eli raakasuklaa, levät ja siemenet.

Takerruin tähän. Entäs jos olo on hyvä vaikka syömäpuoli lepäisikin pelkkien pirtelöiden varassa? Ehkä hölmöä luulla, että tähän olisi yleispätevää ja kaikenkattavaa vastausta, mutta jonkunhan pitää esittää ne tyhmätkin kysymykset. ;) Mä olen elänyt nyt jo useamman viikon smoothieilla, vain muutaman kerran olen tänä aikana syönyt jotain kiinteämpää (munakasta ja ruisleipää). Lisään pirtelöihini Cocovin kookoskermajauhetta ja/tai kookosöljyä (jota juon teen/kaakaon kanssa myös), eli makrojakauman pitäisi kai olla suhteellisen kohdillaan kun rasvaakin syön. Onko silti tyhmää jatkaa tätä pitkään, aiheutankohan tässä vain itselleni ja elimistölleni jotain hallaa jos en syö kiinteämpää ravintoa hetkeen?
Marjatta

ViestiKirjoittaja Olli Posti » Ma Huhti 27, 2009 3:19 am

Teet juuri oikein! Riippuu kehotyypistä, mutta kaikki eivät tarvitse rasvaa yhtä paljon kuin minä. Gorilloille riittää hedelmien siemenet, joita alkuhedelmissä tosin on paljon nykyistä enemmän. Jopa Gojissa on 10% rasvaa, mikä meinaa melkoista määrää, kun ottaa huomioon että rasvagrammassa on yli tuplasti kaloreita hiilari- tai proteiinigrammaan verrattuna.

Mikä olikaan se salainen ja kielletty mekanismi, joka pitää kehon automaattisesti tasapainossa?
-seuraa m......

David Wolfekin elää yleensä pelkillä smoothieilla ja mehuilla, ja sanoo voivansa parhaiten silloin kun ei pitkään aikaan syö mitään kiinteää. Mitä vähemmän rasittaa kroppaa ruoansulatuksella, sen enemmän energiaa jää olennaisempiin juttuihin, kuten immuunijärjestelmän ylläpitoon, kudosten huoltoon ja uusimiseen, ajatteluun...

Vastauksena kysymykseesi, smoothie-elämä on erittäin fiksu ratkaisu, kunhan sinne pirtelöön edes joskus menee jotain muutakin kuin pelkkää vihreää lehteä ja siemenetöntä hedelmää.
Mutta niinhän sinne menisi jokatapauksessa, koska ennen pitkää mielihalumekanismi ottaa vallan jos yrittää kokonaan jättää esim. kaiken rasvan pois. Epätasapainon huomaa hyvin pian siitä kun tekee jatkuvasti mieli jotain ja joutuu useita päiviä taistelemaan mielihalua vastaan. Fyysiset oireet itsensä vastustamisesta ja näin aiheutetusta epätasapainosta tulevat vasta viikon-parin taistelun tuloksena. Esim. rasvan puutoksesta tyypillinen oire olisi kuiva, halkeileva iho ja ärtyisä mieli.
Tervetuloa seuraamaan Tarzan-blogiani!
Olli Posti

ViestiKirjoittaja Olli Posti » Ma Huhti 27, 2009 3:24 am

Alussa saattaa taapainon korjaaminen vaatiakin erityisen paljon nimenomaan vihersmoothieita, jopa ilman avocadoa, kookosta tai muuta rasvaa. Hapan keho kaipaa alkalisuutta, ja toimintojen normalisoituessa haluaa päästää ylimääräiset rasvat ja kuonat menemään. En siis yhtään ihmettelisi, jos alussa menisi muutamakin viikko melkein pelkällä vihersmoothiella.
Tee, mikä parhaalta tuntuu! Vaikka se menisi vastoin kaikkia oppikirjoja...
Tämä sääntö astuu voimaan heti kun kemikaalit on poistettu ruokavaliosta - myös se kemikaalisuola.
Olli Posti

ViestiKirjoittaja emeij » Ma Huhti 27, 2009 12:40 pm

Joni kirjoitti:Kyllä se lounaaksikin menee, pilaantumatta. Meinaatko oikeasti syödä vihersmoothien lounaaksi? :) Itellä ainakaan ei oikein riittäisi ruuaksi, tarvii saada vähän enempi tai tulee heti nälkä!

Eväiden varassa töissä elävänä etsin aina uusia helppoja lounaseväistä. Pitäisi siihen jotain rasvaa tietysti lisätä, vaikkapa kookosöljyä. Syön aamulla niin runsaan aamiaisen, ettei lounasaikaan ole oikeastaan vielä kovin nälkä.

Joni kirjoitti:Toi muutamana päivänä nauttiminen ei enää ole järkevää. Kun ne vihreät yms on kokonaisia, ne on vielä eläviä. Sit kun vedät ne heti pirtelön tehtyäsi, saat ne kaikki ravinteet ittelles. Jos sit pidät niitä muutaman päivän kaapissa, ne alkavat hajota eikä ole niin ravinteikkaita. Nauti siis mahdollisimman tuoreena aina!

Joo, sitä arvelinkin.

Olli Posti kirjoitti:-eväänä Mulberry-Inca-Cacao tai Cashew-Para-Suola-Tuorechili-Cacao-Goji-Spirulinapuriste trail mix, plus toisinaan joku luomuhedelmä.

Kuulostaa hiukka extremeltä tommoset puristeet. Tilaatko noita netistä vai teet itse?
emeij

ViestiKirjoittaja Marjatta » Ma Huhti 27, 2009 3:34 pm

Olli Posti kirjoitti:Vastauksena kysymykseesi, smoothie-elämä on erittäin fiksu ratkaisu, kunhan sinne pirtelöön edes joskus menee jotain muutakin kuin pelkkää vihreää lehteä ja siemenetöntä hedelmää.

Kiitos Olli vastauksestasi! Lujassa on auktoriteettiusko mulla, mutta onneksi luotto ei enää ole niin sokeaa kuin aiemmin ja nyt uskaltaa jo vähän kyseenalaistaakin. Ehkäpä tässä ajan myötä oppii luottamaan oman kehon lähettämiin signaaleihin varmemmin. ;)
Marjatta

ViestiKirjoittaja Olli Posti » Ma Huhti 27, 2009 4:03 pm

Kuulostaa hiukka extremeltä tommoset puristeet.

Sen takia se oli siinä ilman alleviivausta. Ei mikään pakollinen osa mutta itse tykkään, tulee mukavasti lihaisuutta ja täyteläisyyttä mixiin.

Tilaatko noita netistä vai teet itse?

http://www.cocovishop.com/epages/Kaupat ... /Spirulina
Parasta spirulinaa mitä olen maistanut, ja aika monia olen maistellut. Cocovin hinnoissa ei ole mitään järkeä - vastaavan laatuisen spirulinapuristeen luulisi maksavan Suomessa ainakin tuplat. Cocovista onkin tullut uusi suosikkini edullisten hintojen ansiosta. Puhdistamo taas loistaa ainutlaatuisella valikoimallaan ja tinkimättömällä laadulla.
Olli Posti

ViestiKirjoittaja ludvig » To Huhti 30, 2009 7:23 pm

Älä eeva lankea pakaste pinaattiin ku tuorrettakin on tarjolla läpi koko vuoden ja suomalaista vielä..... ;)
ludvig

ViestiKirjoittaja Gisele » Su Touko 03, 2009 4:34 pm

Huh! Kylläpä tuli smoothieen mukavaa potkua, kun lisäsin hitusen cayennea! Aiempien smoothieiden kohalla olin sitä mieltä, että ihan-kiva-mutta-jotain puuttuu... No, nyt löysin sen puuttuvan ainesosan ;)

Suosittelen koklaamaan! Toimii mielestäni erityisen mainiosti sitruunaa ja / tai kiiviä sisältävissä pirtelöissä!
Gisele

ViestiKirjoittaja Elysion » Su Touko 03, 2009 6:24 pm

Maca maistuu aika kummalta smoothiessa :D Kaalia en myöskään aio käyttää enää muuten kuin salaattiin, se maku on vähän liian voimakas.
The person who says it cannot be done, should not interrupt the person doing it.
Käyttäjän avatar
Elysion

EdellinenSeuraava

Paluu Superfoodit